01-08-2025
Lav budgetter efter SMART-modellen
Engelsk |
Dansk |
|
S |
Specific | Specifikt |
M |
Measurable | Målbart |
A |
Achievable | Realistisk/opnåeligt |
R |
Relevant | Relevant |
T |
Timed | Tidsbestemt |
Når du laver/udarbejder dine budgetter efter SMART-modellen opnår du at skabe bedre klarhed, fokus og motivation i forhold til din virksomhed.
Perioderne vil normalt være opdelt i måneder, kvartaler, halvårligt eller for et helt år. Brug den opdeling der giver bedst mening for dig og din forståelse af det.
I forhold til posterne kan du også gå ned på de enkelte poster, eller gruppere dem, som f.eks. markedsføring for sig, transport for sig osv. Her kan du måske have to versioner. Et budget der er opdelt i de enkelte poster, så du selv har et grundigt overblik. Det andet budget kan du have ved siden af som et officielt budget (f.eks. til banken m.fl.), hvor posterne er samlet i grupper. Det vil ofte være nemmere for banken at overskue. Husk blot at tallene skal være de samme!
Inden du går i gang med at fylde tal ind i dit budget, skal du definere dine mål i forhold til SMART-modellen.

S
Du skal definere et specifikt mål med dit budget. F.eks. ”Jeg vil opnå et plus efter skat, når jeg har trukket løn nok ud til mig selv” eller ”Resultatet skal være stort nok til at vi kan blive Gazelle-virksomhed”.
M
Budgettet skal være målbart. F.eks. jeg vil opnå et bruttoresultat på X kr. eller at resultatet før skat skal være på min. Y% af omsætningen.
A
Budgettet skal være realistisk (archievable). Det nytter ikke noget, at du budgetterer med indtægter, du godt ved, ikke kan nås, eller ser bort fra udgifter/omkostninger du ved du får, uanset hvad du gør. Du får et (ubrugeligt) budget, som du ikke kan bruge til at styre efter, og på den lange bane giver det mere frustration end forståelse.
R
Budgettet skal være relevant. Det skal omhandle de poster, såvel indtægter som udgifter, som vedrører din virksomhed. Lad være med at medtage poster, der ikke har noget med din virksomhed at gøre.
T
Dit budget skal være tidsbestemt. Hvis der er tale om en nystartet virksomhed, kan et mål f.eks. være at virksomheden skal give overskud inden for en 3-årig periode. Det kan også være, at dit bruttoresultat f.eks. skal være fordoblet i løbet af fire år.

Kontakt Michael på mvk@v-bf.dk eller 26 16 98 70.
Du kan også kontakte Vesterskov Bogføring via vores hjemmeside.
De bedste hilsner
Anders og Michael fra Vesterskov Bogføring
Vi tilbyder skræddersyede løsninger til fornuftige priser så du får hvad du har behov for.
P.S. Du kan læse mere om hvad vi kan gøre for din forening lige her.